HOOFDSTUK 2

We doen het schoon

Pagina icoon

Laten we een stapje teruggaan. We hebben allerlei opties om jou van je voordeur naar je eindbestemming te brengen. Maar stel jezelf eens de vraag: moet ik echt reizen? Kan ik niet vaker thuiswerken? Of als ik wel moet reizen, hoe kan dat duurzamer? Kun ik bijvoorbeeld samen met mijn zus of broer de elektrische auto pakken naar familie? Het wordt tijd om een andere weg in te slaan. Reizen op een duurzame manier. Zo denken we ook aan het geluk en de gezondheid van toekomstige generaties. Om dit te bereiken moet de uitstoot van het broeikasgas CO2 omlaag en de vervuiling omlaag zoals beschreven in het klimaatakkoord van Parijs.

Pak jij ook de fiets?

Fietsen is goedkoop, gezond, neemt weinig ruimte in en is enorm duurzaam. De fiets past dus uitstekend in de overgang naar duurzaam vervoer in Flevoland. Daarom gaan we veel investeren in de veiligheid, bereikbaarheid en het comfort van reizen op de fiets. Dit doen we samen met de Flevolandse gemeenten. Zo zorgen we voor een groen fietspadennetwerk en hoogwaardige regionale fietsroutes zoals snelfietspaden tussen verschillende steden. Zie jij je al met hoge snelheid van Almere naar Lelystad fietsen? Dit is ongeveer 25 kilometer. Dus het kan. Maar omdat er op de hoogwaardige fietspaden geen kruispunten of stoplichten zijn, red je het met een speed pedelec binnen een klein half uur. We horen je al denken: is dit wel veilig? Ja. Het is veilig. We richten de hoogwaardige fietspaden goed in. We zorgen voor rechte fietsstroken, breedte van 3.5 meter én een goede en schone weg zonder bobbels.

We beginnen met een hoogwaardige snelfietsroute tussen Almere en Lelystad. Daarmee zorgen we voor aantrekkelijke verbindingen tussen grote woonplaatsen en provincies. En in de toekomst komen er meer van zulke verbindingen, bijvoorbeeld tussen:

  • Urk-Emmeloord-Marknesse
  • Lelystad-Dronten-Kampen
  • Almere/Zeewolde-Huizen/Hilversum

Even voor de beeldvorming. Hieronder op de kaart zie je het Kernnet Fiets Flevoland in blauw en groen. De toekomstige snelfietsroute Almere-Lelystad heeft een roze kleur (onderdeel van de route Amsterdam-Almere-Lelystad) en de andere hoogwaardige fietsroutes zijn oranje.

Pak de bus of trein

We zien dat de bus en trein belangrijke vervoersmiddelen zijn voor veel inwoners en bezoekers van Flevoland. We gaan ermee naar school, werk of naar de binnenstad. Maar ook naar een familie- of doktersbezoek. Grote kans dat jij dit ook doet. Waar blijkt dat dan uit? Even wat cijfers. Op een gemiddelde werkdag in 2019 stapten ongeveer 73.760 reizigers in en uit de trein op de stations in Flevoland. Gemiddeld maakten elke werkdag 84.400 reizigers gebruik van de bus. Flinke aantallen en het loont om hier stappen in te maken. We gaan aan de slag met:

Schone energie, schone bussen
De bussen worden steeds moderner en schoner. Moderner doordat het comfort vanaf 2023 verbetert: lage vloeren, goede stoelen, wifi en actuele reisinformatie. Vanaf 2025 rijden nieuwe bussen op 100% hernieuwbare energie of brandstof die zoveel mogelijk regionaal wordt opgewekt. We zien ook mogelijkheden om op een aantal verbindingen hoogwaardig openbaar vervoer aan te bieden. Dit gaan we verder met gemeenten onderzoeken.

Nieuwe verbindingen
De CO2-uitstoot van het openbaar vervoer is vrij laag. Aantrekkelijk dus. We nemen hiervoor verschillende maatregelen. We kijken onder andere naar verbeterde én nieuwe OV-verbindingen voor nieuwe wijken als Dronten-West, Lelystad Warande, naar toeristische locaties als Schokland en de Markerwadden, en naar bedrijventerreinen in gemeente Noordoostpolder.

Duurzame grond-, weg- en waterbouw
De provincie stelt vermindering van CO2-uitstoot als voorwaarde bij het ontwerp, de aanleg, het beheer en het onderhoud van (vaar)wegen. Bouwmaterialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en we bieden ondernemers de ruimte om nieuwe technieken te testen. Wegen van plastic bijvoorbeeld. Zo helpen we mee aan een economie zonder afval, waarin grondstoffen steeds opnieuw gebruikt worden. Ook gaan we voor een duurzame stadsdistributie: vrachtwagens mogen de stad niet meer in. Net voor de stad komen overlaadpunten voor kleinere vervoersmiddelen.

Foto van een fietspad