We gaan meer regionale hubs of overstappunt vlakbij huis, werk, winkels, midden in de polder of bij de A6 realiseren. Dit maakt de overstap tussen verschillende verbindingen en vervoersmiddelen makkelijker en prettiger en reguleren we de druk op wegen. Je kunt bijvoorbeeld een gedeelde elektrische scooter, fiets of (zelfrijdende)auto pakken om de stad in te komen of naar het ziekenhuis te gaan. Ook in nieuwe wijken gaan we aan de slag met goede verbindingen en maken we stappen in de ruimtelijke ordening. Dit houdt in dat we wijken anders inrichten en meer plek geven aan fiets- en wandelpaden, deelscooters- en steps. We gaan de straten minder breed maken zodat het minder aantrekkelijk wordt om je auto te parkeren. Zie jij het ook al zitten om meer gebruik te maken van de talloze mobiliteitsopties die we aanbieden? En inderdaad, misschien kan thuis de tweede auto wel weg door al deze opties? Geen files meer en je bent nog sneller ook. En het wordt al helemaal makkelijk als alle vervoersopties via één abonnement lopen. Fijn toch?
Wist je al dat we een nieuwe busverbinding gaan aanleggen bij Lelystad Airport? Een nieuwe internationale poort voor luchtvaart. We willen de luchthaven beter bereikbaar en aantrekkelijker maken door een nieuwe busverbinding te realiseren. Ook worden er nieuwe verkeersroutes aangelegd. Onder andere om toekomstige problematiek op de provinciale N351 te voorkomen en om de doorstroming bij kruispunten te verbeteren. En we gaan hoogwaardige snelfietsroutes aanleggen tussen steden. Een tal van ontwikkelingen. Wij willen slim gebruik maken van nieuwe technologieën om het vervoer op het platteland en in de steden zo goed mogelijk in te richten. Zie jij jezelf al fietsen van Lelystad naar Almere?
Data: de basis van smart mobility
Hoezo denken we dat deze opties slim zijn? Dat komt omdat we gebruikmaken van data. Bij een verstoring van het treinverkeer krijgen we als reiziger een melding van NS om onze route opnieuw te plannen. Moderne auto’s parkeren uit zichzelf en waarschuwen bestuurders bij een dreigende botsing. Er worden gegevens verzameld over brandstofverbruik, remmen en de weersituatie. Maar we krijgen ook inzicht in de staat van de weg. Zo weten we bijvoorbeeld wanneer onderhoud nodig is.
En hoe werkt het op de weg? Het wegennet wordt gedigitaliseerd zodat je actuele informatie krijgt via je dashboard, Google Play of social media. Je krijgt een pushbericht voor een alternatieve route als er veel file staat op de weg. Ga jij de alternatieve route ook uitproberen? Waarschijnlijk scheelt het je een hoop reistijd. Pak je vaak de auto? Via een pushbericht tippen wij jou om de trein eens te pakken. Hierdoor reguleren we drukte op de wegen. Technisch gezien kan dit al. De data moet alleen nog beschikbaar gesteld worden voor de markt. Automerken gaan dit opnemen in hun (navigatie)systemen. Het kan. We weten hoe. En in de toekomst gaan we het goed inrichten. Zo heb jij straks ook profijt van de meest snelle en efficiënte route.